PërjälänlänHïdüpkü

TENTANG AKU $ MEREKA
悲しいことしないでください!, 確かに、神は私たちとは
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

Jumaat, 2 April 2010

Alfatihah buat pemergianmu

               بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah kerana dengan inayahnya kerana terus memberi nikmat-nkmatnya kepada kita, terutamanya nikmat iman yang kita nikmati saban hari sehingga hari ini. Selawat dan salam keatas kunjungan besar kita, khatamal anbiya' nabi Muhammad dan kepada alinya, para sahabat, para ulama yang meneruskan perjuangannya dan para pengikutnya sehingga hari Qiamat.

Aku sedikit keletihan hari ini oleh kerana terlalu mengejar masa untuk pulang ke Cairo pada hari ini kerana telah berjanji dengan sahabat untuk menyertainya ke Caiiro pada tengahhari ini. Kebetulan pada hari ini Dewan Perwakilan Mahasiswa Tonto telah mengadakan satu program kolokium (Q 2) bagi mahasiswa-mahasiswa baru Alazhar Tonto. Aku hanya  dapat mengikut program satu slot sahaja kerana bercadang untuk pergi ke Cairo menaiki keretaapi pada jam 11.45pagi. Oleh itu, aku perlu mengejar masa dan terpaksa pulang ke rumah dahulu untuk membuat persiapan. Tepat jam 11.20 pagi aku terus ke stesen bas bersama sahabat untuk pergi ke stesen keretapi di Awal Bahr, ternyata jalan pada hari ini que kemungkinan sampai lewat d Awal Bahr, kami terpaksa tunda perjalanan ke cairo pada jam 12.20 tengahari. Lebih kurang 15 minit menunggu, keretapi sampai di stesennya.

Kami di dalam keretapi lebih kurang 2jam, lebih lama dari menaiki tramko yang hanya mengambil masa lebih kurang 1jam setengah. Ketika hampir sampai Cairo aku tengok jam digital pada telefon bmbit, disamping itu aku mendapat satu mesej pesanan ringkas yang agak mendukacitakan dari adik dan abang kandung aku ''salam...makteh telah kerahmatullah pada 12 tengahari waktu Malaysia'' aku bagaikan tidak boleh menerima kenyatan kerana baru masuk satu tahun setengah bonda meninggalkan kami kini Makteh pula pergi meninggalkan kami. Perasaan sebak juga terpahat dihati dan fikiranku sejenak memikirkankeadaan anak lelaki Makteh yang bertugas sebagai askar bersama PBB di Lubnan kerana tidak sempat bertemu dengan bonda tercinta yang akan menamatkan tugasnya pada 22 April 2010. Semoga Allah memberikan kesabaran yang tinggi kepada Abang Wie.

Aku bercadang untuk menelefon keluarga pada esok hari untuk bertanyakan urusan-urusan yang dijalankan dirumah Makteh dan ingin bercadang untuk sama-sama mensedekahkah bacaan alquran kepada makteh. Semoga Allah merahmati beliau dan tempatkannya bersama para aulya' dan auliya' amin.


KENANGAN  AKU, ABANG2 DAN ADIK BERGAMBAR BERSAMA MAKTEH SELEPAS PEMERGIAN BONDA TERCINTA DITANAH SUCI MADINAH MUNAWWARAH...

Raya haji 2009

Ahli keluarga Makteh & Pakteh

Update terbaru Followers saya.

Aku sedang berusaha untuk mengejar syurga akhirat,bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat;aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu.Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat belajar syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat,dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas.Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku...in sya Allah.
©2008
خديم طلبة العلم الشريف