PërjälänlänHïdüpkü

TENTANG AKU $ MEREKA
悲しいことしないでください!, 確かに、神は私たちとは
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

Isnin, 25 April 2011

Penawar Hati / Hadis 9/ Dalamnya api neraka

 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
 ألحمدلله رب العالمين. والصلاة على سيذنا حبيبينا سيدنا مولانا نبينا محمد  وعلى أله وصحبه أجمعين ومن تبعهم الى يوم الدين


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ١
اللَّهُ الصَّمَدُ ٢
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ٣
وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ٤


أم  بعد,

Sudah lama rasanya saya tidak mengupdate  blog pendamba cintamu ini, hal ini mungkin kerana kesibukan dengan aktiviti harian bersama rakan2. Alhamdulillah, di pagi yang mulia ini saya dapat meluangkan sedikit masa untuk mencoret dan mengedit sedikit cacatan daripada buku shifaulqalbi hasil karangan Syeikh al'allamah Alfadhil Syeikh Abu Ali Albanjari AnNadwi rohimahllahu taala, dan kini sudah tiba kepada hadis yang kelapan yang bertajuk berapakah dalam jurangnya api neraka.

BERAPAKAH DALAMNYA JURANG API NERAKA?

ERTINYA:

Daripada Abu Hurairah radhiallahuanhu, beliau berata: Adalah kami pada suatu hari bersama2 Rasulullah saw tiba2 mendengar suara suatu benda yang jatuh dengan keras, lalu beliau berkata: Tahukah kamu suara apakah ini? Kami menjawab, Allah dan Rasulnya jua yang lebih mengetahui. Lalu nabi saw bersabda, ini adalah bunyi sebiji batu yang dilemparkan kedalam api neraka sejak tujuh puluh tahun yang lalu, maka batu itu terus jatuh menuju dasar neraka dan baru pada saat ini ia sampai ke dasarnya. Maka dari itu kamu mendengar suara jatuhnya.
Au Kama Qol.

Riwayat Muslim.

KETERANGAN.

Rasanya tidak mampu kita menghitung berapakah dalamnya jurang api neraka yang ditempuh oleh perjalanan kecepatan batu besar yang jatuh dan memakan masa tujuh puluh tahun lamanya. Yang lebih mengerikan lagi apabila jurang yang teramat dalam ini akan dipenuhi bermacam2 siksaan dan apabila sampai saatnya nanti pintu neraka ini akan ditutup serapat rapatnya dan tidak ada seorang pun daripada penghuninya yang dibenarkan keluar daripadanya. Siksaan demi siksaan, habis satu jenis siksaan datang pula satu siksaan yang lain dan begitulah seterusnya.

La tansa zikrullah


Melalui keterangan yang lalu, kita dapat membuat konklusinya bahawasa betapa dalam dan luasnya jurang api neraka. Oleh itu marilah sama2 kita doakan agar kita tidak tergolong di dalam golongan "ashabu-nar" Nauzubillah min zalik. amin ya robb.

Wallahu'alam.

Nantikan sambungannya....

Alfaqir Ilallah, Mohd Azhar Hamid Almarbawi.
Sindbad, Cyber bey, Gharbiah City.

Update terbaru Followers saya.

Aku sedang berusaha untuk mengejar syurga akhirat,bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat;aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu.Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat belajar syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat,dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas.Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku...in sya Allah.
©2008
خديم طلبة العلم الشريف