PërjälänlänHïdüpkü

TENTANG AKU $ MEREKA
悲しいことしないでください!, 確かに、神は私たちとは
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

Sabtu, 21 Julai 2012

Kisah Ibrahim bin Adham

Sekadar Hiasan


Suatu hari Ibrahim bin Adham ingin membuang air kecil, lalu dia pun pergi ke tandas awam. Apabila dia ingin masuk ke dalam, seraya seorang lelaki menegurnya, “Wahai orang tua, bayarlah dulu sebelum masuk.”

Mendengarkan sapaan lelaki itu, air mata Ibrahim bin Adham pun bercucuran keluar dari matanya. Lelaki tadi terkejut dan berkata, “Wahai orang tua, andai kata kamu tiada wang untuk dibayar, masuklah secara percuma. Janganlah menangis kerana ini.”

Ibrahim bin Adham menjawab, “Wahai pemuda, aku menangis bukan kerana aku tiada duit tetapi aku terfikir jika tempat sejijik ini pun harus dibayar untuk dimasuki, bagaimana pula dengan syurga Allah? Berapakah bayaran yang harus aku sediakan untuk masuk ke dalamnya?

SELAMAT BERPUASA.....SEMOGA SETIAP AMALAN DITERIMA.

cyberbay

Jumaat, 8 Jun 2012

Kisah Nabi Daud a.s.



Nabi Daud dan 99 Isteri


NABI Daud a.s pernah mempunyai 99 orang isteri. Pada suatu hari, baginda yang juga menjadi raja, jatuh hati kepada seorang wanita yang sudah mempunyai suami.

Ketika hasratnya untuk mengambil wanita itu menjadi isterinya hampir dilaksanakan, Allah S.W.T mengutuskan dua malaikat yang menyerupai lelaki, bertemu baginda dengan membawa satu permasalahan untuk diadili.

Salah seorang `lelaki' itu berkata, dia mempunyai seekor kambing betina dan rakannya mempunyai 99 ekor kambing betina. Bagaimanapun, rakannya itu telah memujuk beliau supaya memberikan
kambingnya yang seekor.

Mendengar cerita lelaki itu, Nabi Daud berkata: ``Sesungguhnya dia (lelaki yang mempunyai 99 kambing) telah berbuat zalim kepadamu dengan meminta kambingmu itu untuk ditambah kepada
kambingnya. Dan sesungguhnya kebanyakan daripada orang-orang yang bersyarikat itu sebahagian mereka berbuat zalim kepada sebahagian yang lain, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh.''

Selepas lelaki-lelaki itu beredar, barulah Nabi Daud a.s tersedar bahawa apa yang disampaikan oleh lelaki berkenaan adalah mesej daripada Allah mengenai kesalahannya mahu mengambil isteri orang walaupun sudah mempunyai 99 isteri. (Pada zaman Nabi Daud belum ada syariat beristeri hanya empat)

Maka Nabi Daud terus menyungkur sujud dan memohon taubat kepada Allah di atas kesilapannya. Allah mengampuni Nabi Daud dan berfirman: ``Hai Daud, sesungguhnya kami menjadikan kamu
pemerintah di muka bumi, maka berilah keputusan di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat kerana mereka melupakan hari perhitungan.'' Kisah Nabi Daud ini terkandung dalam surah Shaad (38) ayat 17 hingga 26.

Ahad, 3 Jun 2012

Rajuk



berbeza bukan bererti menghina..sokong bukan semestinya cinta..marah bukan semesti 

benci..suka bukan semesti setia..tapi jika seseorang merajuk, tanda adanya rasa sayang..


busy exam waaaaa~~~~ 


cyberbay

Rabu, 30 Mei 2012

Hari ini 29 mei dalam sejarah





29 mei merupakan tarikh keramat pembukaan kota Constantinople (Turkiy) oleh Sultan Muhammad Alfateh...serangan untuk menakluki kota ini selama 53 hari. Sultan Muhammad berjaya menukarkan simbol gereja kepada Masjid. benarlah kata nabi SAW. sesungguhnya kota constantinople pasti akan dibuka dan sebaik2 raja adalah rajanya dan sebaik2 tentera adalah tenteranya. ''wallahualam''


cyberbay

Selasa, 29 Mei 2012

Antara 2 darjat








Antara dua darjat. Inilah dinamakan lumrah kehidupan. Ada yang hidup senang atas usahanya, ada yang perlu berusaha untuk meneruskan kehidupan. Kalau kita hidup senang, jangan pernah lupa pada mereka yang tak bernasib baik di luar sana.


''ya tuhan kayakanlah kami didunia dan diakhirat''

cyberbay

Jumaat, 18 Mei 2012

Salam Jumaat



Allah cahaya langit dan bumi, perumpamaan cahaya itu laksana sebuah lampu didalamnya ada sebuah kaca, kacanya itu laksana bintang yang bergerlapan. bercahaya, berkelip2 bersinar2 dipasang dari sebatang kayu yang beroleh berkat iaitu pohon zaitun, tidak di timur tidak dibarat, hampir sahaja minyak itu bernyala2 walaupun ia belum disentuh oleh api cahaya diatas cahaya.

▀─▀─█▀▀█───█───────▀─▀────────────
█▀█─█▄▄▄─█─█─█─█▀█─█▀█─█▀▀─█▀█─▀▀█
█▄█▄▄▄▄█─█─▀▀▀▀█▄█─▀▀▀▀▀▀▀▀█▄█▀▀▀▀
───────▄▄█───▀───────────────────▀

cyberbay

Khamis, 17 Mei 2012

Selamat hari guru

ibaratnya

Selamat hr guru kpd semua guru2ku. semoga dirahmati dan berbahagia selalu. Doakan juga ank didikmu ini.

 br habis exam..tu yg lewat update pasai teachers day nih...


cyberbay

Rabu, 9 Mei 2012

Anak yang bijak

main nenek2 sipokok tiga :))
Panjang tak panjang baca dulu laaaa kisah ni.... :))
Alkisah......
Pada satu hari Bahlul Radiallahu anhu sedang berjalan2 di kota Basrah dan terserempak dengan sekumpulan budak2 sedang asyik bermain2. Di antara sekian ramai budak itu hanya ada seorang budak yang tidak ikut bermain.Dia hanya melihat saja sambil menangis.Bahlul mengagak budak tersebut menangis kerana tidak mempunyai mainan seperti teman2 yang lain.lalu Bahlul mendekati budak itu untuk memujuknya agar jangan menangis.

"Wahai anakku,mengapa engkau menangis ? Tak baiklah menangis macam ini.Biar pak cik belikan mainan seperti itu,nanti engkau boleh bermain seperti mereka." kata Bahlul.

Budak itu berhenti menangis sebentar kemudian memandang wajah Bahlul dan berkata :"Wahai pak cik yang cetek akal.Apakah kita ini diciptakan oleh Allah untuk bermain-main ?"

"Mengapa engkau berkata begitu ? Apakah engkau tahu untuk apa kita diciptakan ? tanya Bahlul.

"Ya tahu.Untuk menuntut ilmu dan beribadah kepada Allah." kata budak kecil tersebut.

Bahlul sangat terperanjat mendengar jawapan itu,tidak sangka budak sekecil itu punyai wawasan dan repomasi yang jitu.

"Semoga Allah memberkatimu.Dari mana engkau tahu tentang itu ?" tanya Bahlul lagi.

Budak itu menerangkan bahwa dia mengetahui perkara itu dari firman Allah s.w.t di dalam Al-Quran Surah Al-Mukminun ayat 115 yg bermaksud " Apakah kamu mengira bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (sahaja), dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami ? "

"Wah ...kalau begitu engkau ini seorang hukamak.Sila berilah aku nasihat!" kata Bahlul setelah mengetahui kecerdasan budak itu.

Budak kecil itu lalu bersyair yang berisikan nasihat tentang dunia dan kerugian orang yang menjadikannya sebagai matlamat hidup.Setelah itu dia memekik kuat sehingga rebah ke tanah dan pengsan di situ.

Bahlul segra mengangkat kepalanya dan diletakkannya di ribaannya.debu2 yang terdapat di kepala dan wajahnya dilap sehingga bersih.Sebentar kemudian dia sedar dari pengsannya.

"Wahai anakku,mengapa sampai begini rupa ? Engkau masih kecil dan belum mempunyai sebarang dosa." kata Bahlul.

"Pergilah engkau daripadaku.Wahai Bahlul,aku telah melihat ibuku menyalakan api didapur untuk memasak dengan memakai kayu yang besar2.Akan tetapi api tidak mahu membakar sehingga diumpan debnngan kayu kecil2 terlebih dahulu.Dari pengalaman itu aku merasa takut kalau aku dijadikan kayu2 kecilnya neraka jahannam."

Sekali lagi Bahlul terpinga2 akan kepandaian budak itu,semua kata2 dan hujahnya bernas dan masuk akal.Kerana nasihat si kecil itu hati Bahlul tergugat rasa takutnya kepada allah memuncak dan dia pun pengsan di situ juga.Dalam keadaan demikian budak tadi beredar dari tempat itu.

Apabila Bahlul sedar dari pengsannya dia segera melihat pada kumpulan budak2 yang sedang bermain2 tapi budak cerdas yang satu itu sudah tiada di antara mereka.

"Siapa gerangan budak tadi itu ?" tanya Bahlul kepada budak2 yang ada di situ.

"Apakah pak cik tidak kenal dia ?"

"Tidak aku tidak kenal.'

"Dia itu dari keturunan Husain bin Ali bin Abi Talib Radiallahu anhum." jawab mereka.

Bahlul terkejut apabila mengetahui bahwa budak itu sebenarnya adalah keturunan Rasulullah s.a.w

Kalau begitu patutlah Benihnya memang dari pokok yang baik,maka tumbuh dan berbuah yang baik pula." kata Bahlul pada dirinya.

tammmat......kisah ni.

Ya Allah ....kurniakan kpdku anak-anak yg soleh dan solehah serta keturunan yg baik dan mulia disisi-Mu Ya Allah ...Allahumma Aminnn...

cyberbay2012

Jumaat, 4 Mei 2012

Jangan belagak sangat laaaa



قال الله تعالى: وَلاَ تَمْشِ فِي الأرْ‌ضِ مَرَ‌حًا إِنَّكَ لَن تَخْرِ‌قَ الأرْ‌ضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولاً 



Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong, kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembusi bumi, dan engkau tidak akan dapat menyamai setinggi gunung-ganang
[al-Israa':37]

Salam Jumaat :)
Banyakkan berselawat.

Allahumma solli ala sayyidina Muhammad wa ala  alih..



CyberBay, Western City

Ahad, 29 April 2012

Rabu, 25 April 2012

Otak ciptaan terhebat



T A H U K A H A N D A ?

Oatk ktia jgua mmapu membca apa sjaa aayt wlaauupn eajanyna baynk ynag sliap. Dnegan sayart hruuf petrama dan treakihr breada pdaa temapt ynag beutl. tiadk pelru membcaa hruuf dmei hruuf tetpai sebrais aayt selakigus..Heabtkan cpitaan Alalh?

Sapa tak leh baca mungkin ada something laaa....sorry to say hehe :-)

cyberbay

Kasi ajar sikit



CyberBay

Rabu, 18 April 2012

Smile


"Hati yang gembira boleh diwajahkan dengan wajah yang gembira tetapi wajah yang gembira tidak semestinya mempunyai hati yang gembira."

Cyberbay

Khamis, 12 April 2012

Orang yang mendapat doa malaikat





11 ORANG YANG MENDAPAT DOA MALAIKAT :

1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.

2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.

3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.

4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).

5, Kalangan malaikat mengucapkan ‘amin’ ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah.

6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.

7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.

9. Orang yang membelanjakan harta (infak).

10. Orang yang sedang makan sahur.

11. Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.





mengapakah gambaq2 dlm post aku yang ni tak naik? adakah blog aku tgh pening?


CyberBay

Sabtu, 7 April 2012

Cerita Orang Buta

Assalamualaikum wbt.






Gini Kisahnya:


Ada seorang wanita buta.


Semua orang membenci dia, kecuali kekasihnya.


Wanita itu selalu berkata, “Saya akan menikahimu saat saya boleh melihat.”


Suatu hari, ada orang mendermakan mata kepada wanita itu.


Akhirnya wanita itu dapat melihat.


Dengan segera, dia pergi menemui kekasihnya.

Tetapi, ketika dia melihat kekasihnya, dia merasa sungguh terkejut kerana kekasihnya
juga buta.

Kekasihnya bertanya, “Sudikah kamu menikah denganku sekarang?”
Tanpa sebuah alasan, wanita itu menolak.

Kekasihnya pun tersenyum dan berlalu pergi sambil berkata.

“Tolong jaga mata saya baik-baik…”

Dan wanita itu tidak sedar yg itu mata kekasihnya :'(


#Manusia cepat lupa diri#




Vanillia cokelatah punya cerita

darulaman house cyberbay

Sabtu, 31 Mac 2012

Ini yang first


Ramai Orang Suka Membicarakan Tentang Cinta, Tapi Tidak Ramai Yang Benar-Benar Memahaminya. *-*





-> stai aku lani tak suka tulis panjang2 sebab aku pun tak baca post org yang tulis panjang2.
-> kecuali la post tu best, aku ni pemalas la katakan nk baca wakaka.
->  kalau ada post aku yang pnjang2 tu memang sah la aku copy. dan kalau ada jugak yang aku post yg panjang2 tu memang tak boleh diringkaskan dah huhu.
-> Tapi jangan risau link2 yg hampa tinggai tu, mmg wajib la aku bukak, dan aku akan baca la jugak  sikit2 post hampa tu kalau setakat stardart UPSR, 80  patah perkataan tuuut haha
-> aku tau hampa pun bukan dok baca sangat pun post yang  panjang2 =))  betoi dak abang
-> dok merepek pimai pimai tak pasai2 plak  post aku jadi panjang balik..memang jem sungguh..
hidup2 !!!
-> mood mengantok 


Ayat luahan perasaan aku yang tadi ni tak dak kena mengena dengan gambaq diatas. ok. tolong la jangan kutuk =)=))=))=))


CyberBay,WesternCity

Khamis, 29 Mac 2012

Setiap sesuatu ada tujuannya

Allah sayangkan beliau


Beliau dipenjarakan setahun kerana melemparkan kasut kepada hakim semasa membela diri dimahkamah diatas tuduhan menyelewengkan wang masjid. - Mahkamah Malaysia....

Hukum manusia tidak akan pernah adil selama-lamanya /= Syeikh Murabbi Muhammad Nuh Abdullah.

siberbay

Ahad, 25 Mac 2012

Jalan jalan

Rombongan Ziarah maqam 5000 syuhada dan sahabat Rasulullah bersama Doktor Yusri.

X banyak mana pun :-)

Berehat seketika di Hotel Negeri Asyut

Doktor Yusri ArRushdi dan Syeikh Yusuf


Sesampainya kami disambut oleh anak2 Ikhwan Muslimin


Leader

Maqam 1

Para peserta mengaminkan doa yang bibaca oleh Syaikh

Masuk dalam plak...

Maqam2


Maqam Sayyidina Muhammad Anak Sayyidina Uqbah bin Nafi' (Sahabat Rasulullah)







Bahagian 1

Panorama sedas

Ada jugak gambaq mamat ni huh @_@

Bahagian 2







 Balik....
Berhenti sebentar di tapak baru Universiti Alazhar Assyarif Elbahnasa



Syeikh memberi ucapan dan membaca doa

Panorama Universiti ElAzhar Essyarif bilBahnasa



- Alhamdulillah selamat p selamat balik...
- Agak sedih kerana Maqam 2 disini agak terbiar dan tidak sepatutnya kerana merekalah yang banyak berjasa kepada agama dan merekalah juga yang memperjuangkan islam selepas pemergian Rasulullah saw sehinnga sampai kepada kita.
- Rombongan ini diketuai oleh syeikh Yusri Rushdi Alhasani
- Syeikh Yusri merupakah salah seorang daripada doktor pakar bedah di Mesir.
- Disamping itu beliau juga mengajar Syarah Hadis soheh Bukhari DLL di masjid AlAzhar.
- Rombongan ini seramai +- 1140 orang daripada 20 bangsa.
- Sebanyak 25 biji bas dan merupakan rombongan paling besar di Mesir sehingga perlu kepada melibatkan - pihak polis dan tentera bagi mengawal rombongan ini.
- Best ooooooooooooooo.

Sindybad, CyberBay, Western.

Update terbaru Followers saya.

Aku sedang berusaha untuk mengejar syurga akhirat,bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat;aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu.Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat belajar syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat,dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas.Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku...in sya Allah.
©2008
خديم طلبة العلم الشريف