PërjälänlänHïdüpkü

TENTANG AKU $ MEREKA
悲しいことしないでください!, 確かに、神は私たちとは
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

Jumaat, 18 Mac 2011

Penawar Hati / Hadis 8 / BERENANG DI LAUTAN PELUH.

BERENANG DI LAUTAN PELUH.

Ertinya;

daripada Ibnu Umar r.anhuma, Rosulullah SAW bersabda: Seluruh Manusia akan berdiri di hadapan tuhan penciptanya alam ini pada hari qiamat nanti sehingga salah seorang daripada mereka ada yang tenggelam didalam peluhnya sendiri sampai ke pertengahan telinga.
H.RBukhari dan MUslim.

Keterangan.

Suasana hari qiamat adalah sangat bersangatan panas, iaitu pada ketika manusia semua dibangkitkan dari kubur untuk menghadap kepada Allah swt. Semua berkumpul di padang Mahshar untuk dihisap dan dihitung segala kerja buat ketika di dunia dahulu.


Maka keadaan orang ramai pada masa itu berbeza2 mengikut keadaan amal perbuatan masing2. Ada yang berkeringat sampai di kedua tumitnya dan ada yang sampai lututnya ada yang sampai kepinggangnya dan yang paling dahsyat ada juga yang sampai ke paras telinganya sehingga perlu berenang dilautan peluh. Masing2 mengikut hitungan perbuatan ketika dahulu.

Walaupun sedemikian, disana akan ada tujuh golongan yang akan mendapat pertolongan ketika mana tiada pertolongan pada hari itu. Mereka ialah, pemimpin yang adil, pemuda yang rajin beribadat, lelaki yang hatinya terpaut dengan masjid, orang yang mencintai sahabatnya kerana allah semata2, lelaki yang digoda untuk berzina tetapi ia menahan diri, orang yang menyembunyi sedekahnya, dan akhir sekali orang yang menangis kerana takutkan Allah.

Mudahan kita termasuk didalam golongan yang bertuah ini. Amin Ya Robb.



(Sekadar Hiasan)






Mohd Azhar bin Hamid.
Sindbad, Cyber Bey, Gharbiah City.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Update terbaru Followers saya.

Aku sedang berusaha untuk mengejar syurga akhirat,bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat;aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu.Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat belajar syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat,dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas.Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku...in sya Allah.
©2008
خديم طلبة العلم الشريف