PërjälänlänHïdüpkü

TENTANG AKU $ MEREKA
悲しいことしないでください!, 確かに、神は私たちとは
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

Selasa, 21 September 2010

Perjalanan bersama Ust Syamsudin.



 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم

 ألحمدلله رب العالمين. والصلاة على سيذنا حبيبينا سيدنا مولانا نبينا محمد  وعلى أله وصحبه أجمعين ومن تبعهم الى يوم الدين

أم  بعد,




Alhamdulillah, pada beberapa hari yang lalu saya sempat membawa seorang wakil dari Jabatan Agama Negeri Kedah yang menghantar mahasiswa/wi baru ke Mesir pada sesi ini ke tempat pengajian saya di Tonto. Beliau yang saya maksudkan ialah ust. Samsudin Abd Rahman.



Kami bertolak dari hayyu asyir pada selepas magrib dengan menaiki tramco di 'Abud dan sampai di tonto lebih kurang pada jam 9 lebihan minit malam. Tujuan pengembaraan ust. Samsudin bersama saya kerana ingin melihat kawasan kediaman dan pengajian anak beliau yang baru sampai bersama rombongan JPA disamping melihat kawasan tonto buat kali keduanya sepanjang hidup beliau.



Beliau menginap di rumah saya selama sehari di Cyber Bay, pada keesokan harinya, saya membawa ust. Samsudin ke rumah saudara Aizad yang merupakan anak saudara kepada cikgu Ismail yang bertugas bersama ustaz Samsudin di Majlis Jabatan Agama Negeri Kedah. Lebih kurang dua jam di rana kami bertolak ke markaz DPM yang terletak di Maa'rad kerana ingin berjumpa dengan anak beliau. Kami disambut dengan baik oleh adhoc pelaksana program pelajar baru dan diberi jamuan makan bak VIP. Selepas makan ust Samsudin dibenarkan berjumpa dengan anaknya. Selepas itu kami terus pulang ketempat kediaman untuk berehat kerana ust Samsudin dan saya berkemungkinan besar akan pulang ke Qaherah pada petang itu. Pada petang harinya selepas puas berehat, kami dan beberapa sahabat menjamu selesa makanan yang dimasak khas oleh saudara Fazri dan Saudara Syakir. Selepas makan kami bersantai sambil mendengar pengalaman dan kisah2 lucu semasa ust Samsudin belajar di mesir pada tahun 80-an dahulu.



Setelah solat magrib kami bersiap-siap untuk bertolak ke Qaherah. Setelah siap, kami mencadangkan kepada Saudara Aizad dan saudara ShahAkmal untuk bertemu di Gumlah kerana saudara Aizad juga hendak ke Qaherah kerana ingin bertemu sahabatnya yang baru sahaja tiba di Perlembahan Nil ini.



Kami bertolak dari Gumlah setelah azan
isya berkumandang dan tiba di Ramsis lebih kurang pada jam 9.57 minit malam. Tibanya di Ramsis, kami terus ke kedai jus. Seterusnya kami terus ke perhentian tramco untuk ke destinasi terakhir, kami berpecah di situ kerana saudara Aizad dan saudara Syah Akmal hendak ke hayyu sabeik manakala kami pula hendak ke hayyu asyir. Alhamdulillah, Kami tiba di tempat destinasi dengan selamat.


Di dalam perjalanan bersama ust. Samsudin saya mendapat banyak cerita2 yang menarik dan nasihat daripada beliau.



0leh:
ALFAQIR ILAALLAH, M0HD AZHAR HAMID ALMARBAWI.
KULIAH SYARIAH UNDANG2, UNIVERSITI AL-AZHAR ASSYARIF TONTO.



Lokasi sekarang:
ASRAMA DARUL AMAN 2, NASR CITY, HAYYU ASYIR, CAIR0.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ampuni kami

Update terbaru Followers saya.

Aku sedang berusaha untuk mengejar syurga akhirat,bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat;aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu.Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat belajar syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat,dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas.Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku...in sya Allah.
©2008
خديم طلبة العلم الشريف