PërjälänlänHïdüpkü

TENTANG AKU $ MEREKA
悲しいことしないでください!, 確かに、神は私たちとは
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

Ahad, 26 September 2010

Setahun Tidak Pulang




Dengan Nama Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani Kepada Makhluknya



Alhamdulillah, kepada tuhan kerana masih memberikan nikmat iman dan islam kepada kita sehingga hari ini, kerana jika tiada nikmat tersebut besar kemungkinan kita tidak dapat hidup dengan tenteram. Selamat dan salam keatas junjungan besar kita nabi Muhammad saw yang banyak berjasa kepada kita sebagai umatnya. Selawat juga buat ahli keluarganya, para sahabarnya, dan juga buat pengikut mereka sehingga hari qiamat.


Agaknya apa yang para sahabat akan fikirkan.


Lari Rumah?

Kerja?

Merempat?

Dan sebagainya?


Hah.. ini semua berkaitan dengan kisah hidup saya di bumi anbiya ini. Sedar tidak sedar hari ini telah lebih dari satu tahun saya di perantauan Nil ini. Saya bertolak dari Lapangan Terbang Sultan Abd Halim ,Alor Setar pada 24 september 2009 dan tiba di Lapangan Terbang Cairo pada 25 septwember  2010. Alhamdulillah dengan kekuatan dan semangat yang tuhan berikan kepada saya dan para sahabat-sahabat saya, kini sudah genap satu tahun kami tidak menjenguk ke kampung halaman. Perasaaan rindu kepada keluarga dan sahabat2 di Malaysia semakin membuak-buak walaupun setiap minggu menghubungi mereka.





Walaupun sudah setahun saya berada di bumi yang penuh dengan kisah Rasul dan umat-umatnya namun masih kurang lagi diri ini untuk menguasai bahasa penduduk di sini, hanya dengan yang basic yang selalu diguna sahaja yang mampu untuk diamalkan, terus terang katakan saya masih lemah dalam penggunaan kosa bahasa arab terutamanya pada pelajaran nahu saraf, jika hendak bercakap tanpa mengikut kaedah memang agak senang sedikit tetapi ia tidak memberikan keuntungan yang besar kepada saya. Saya akui saya masih belum lagi dapat menguasai bahasa arab walaupun sedikit sepertimana yang dibayangkan sebelum datang ke perlembahan Nil ini.





Disepanjang perjalanan hidup saya disini, saya dapat mengenal erti berdikari lebih mendalam berbanding di Malaysia kerana ia hanya bergamtung kepada diri sendiri. Walaupun begitu, di sini saya mempunyai ramai kawan yang mudah untuk diminta bantuan . Ini membuktikan amat penting sikap tolong menolong apabila berada jauh dari keluarga.



Dalam setahun ini, saya juga dapat mengenali tempat2 yang menarik untuk dikunjung ketika otak berserabut dengan masalah dan sebagainya. Disamping itu, saya juga berkesempatan menziarahi dan mengunjung sahabat-sahabat yang berada di cawangan lain.


Didalam setahun ini juga saya banyak mempelajari dan mengenal ulama'-ulama' islam yang telah meninggal dengan lebih dekat iaitu dengan mengetahui sejarah hidup dan perjuangan mereka terutamanya masyaikhulAzhar Assyarif. Selain itu saya juga sempat mempelajari dengan ulama'2 besar disini dan bertemu muka dengan ahli keluarga Rasulullah saw. Amat beruntung rasanya bila ditakdirkan begini. Alhamdulillah.



Diri ini selalu mendoakan agar sentiasa diberikan ilmu yang bermanfaat sebelum pulang ke tanah air suatu hari nanti.

Gambar Kenangan sepanjang berada di perlembahan Nil.

 
Lapangan Terbang KLIA

Mula2 makan malam di Rumah Darul Aman 3



Santai di Dumyat

Pengalaman Pertama masuk masjid AlAzhar

Lepas Exam sem 2. Roksu Bar, Dumyat

Daurah bersama Syeikh Nuruddin Albanjari


Hari ke 2 di cairo

 Sebelum berpisah ke furu' masing2

Jaulah Dumyat di musim sejuk

Kenangan Maarad kitab cairo

Jaulah Maqam di Alexandra bersama DPMT


Bergambar bersama anak syeikh Soleh Ja'fari  

Raya Haji 2009

Gotong royong Rumsh Darul Aman 2

Jaulah maqam 

Aktiviti minggun

Rumah terbuka eid fitri 2010

Nak pi Exam sem 2

Raya Eid Fitri 2010


Oleh : 
Alfaqir Ilallah Mohd Azhar Hamid Almarbawi Alqadhi
Kuliah Syariah Wal Qonun, Universiti AlAzhar Tonto

Lokasi sekarang: 
Cyber Bay, Gharbiah city.


2 ulasan:

  1. =)
    salam..
    sy teringin g sana.. saba byak2.. kita pergi dgn tujuan blaja.. ingin mnimba ilmu.. ^^, t akan brakhir jua.. awk dh de pglaman..lbh skit dr org lain..kan2

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalammm....terima kasih.....nnt ada rezki mai la sini hehe.,

      Padam

ampuni kami

Update terbaru Followers saya.

Aku sedang berusaha untuk mengejar syurga akhirat,bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat;aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu.Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat belajar syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat,dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas.Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku...in sya Allah.
©2008
خديم طلبة العلم الشريف