PërjälänlänHïdüpkü

TENTANG AKU $ MEREKA
悲しいことしないでください!, 確かに、神は私たちとは
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

Sabtu, 2 Oktober 2010

Penawar Hati/Hadis ke-3 / SERINGAN2 SIKSAAN NERAKA.

SERINGAN2 SIKSAAN NERAKA.




 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم

 ألحمدلله رب العالمين. والصلاة على سيذنا حبيبينا سيدنا مولانا نبينا محمد  وعلى أله وصحبه أجمعين ومن تبعهم الى يوم الدين

أم  بعد,



Mafhum dari hadis:

Daripada Nu'man bin Basyir RA berkata. Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: 'sesungguhnya seringan-ringan siksaan penghuni Neraka pada hari kiamat ialah seseorang yang akan diletakkan di bawah tapak kakinya dua buah bara api neraka sehingga menidih (dari sebab panas bara api tersebut) otak yang dikepalanya. Dia tidak mengira bahawa ada orang yang lebih dahsyat siksaan daripadanya, padahal dialah orang yang paling ringan siksaannya.

H.R Bukhari dan Muslim.

KETERANGAN

Cuba kita bayangkan betapa dahsyatnya siksaan yang paling ringan di Neraka. Dengan bahang kedua bara api yang diletakkan di bawah tapak kaki mampu untuk mendidihkan otak yang berada di kepala. Namun betapa pula siksaan yang lebih berat. Rasanya tidak ada seorang pun yang mampu berdiri di atas bara api yang panas yang boleh mengelegakkan otak yang ada di kepala. Kalau kita tersentuh sedikit sahaja api di dunia ini, kita menjerit kepanasan dan kita tidak akan mampu untuk menahannya walaupun hanya beberapa jam, cuba bayangkan betapa sedihnya siksaan yang berterusan dan dari saat ke saat hanya bertambah panas disamping tekanan jiwa dengan putus harapan daripada selamat walaupun setelah jutaan tahun yang akan datang.

(Sekadar hiasan)



0rang yang akan disiksa dengan siksaan yang paling ringan ialah bapa saudara Nabi SAW yang bernama Abu Thalib mendapat sedikit keringanan kerana walaupun beliau mati dalam keadaan kufur, namun banyak jasanya dalam mengasuh Nabi SAW Sewaktu beliau masih kecil dan dengan membela beliau ketika berada di dalam kesusahan semasa diangkat menjadi nabi. Semua ini menyebabkan Abu Thalib mendapat sedikit kepinganan bila dibandingkan dengan orang-orang kafir lain.




Cuba kita hitungkan sebanyak manakah amalan untuk kita memperoleh syurga Allah, adakah dengan perbuatan dosa kita mampu untuk memperoleh ganjaran daripadanya. 0leh itu saya menyeru kepada diri saya dan sahabat2 agar kita dapat mempertingkan amalan2 kita dan perbanyakkan berdoa agar kita tidak tergolong dari ahli Neraka, WAL IYAZU BILLAH. Semoga kita semua menjadi ahli syurga yang abadi. In Sya Allah.



Cyber Bay, Gharbiah city.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ampuni kami

Update terbaru Followers saya.

Aku sedang berusaha untuk mengejar syurga akhirat,bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat;aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu.Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat belajar syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat,dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas.Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku...in sya Allah.
©2008
خديم طلبة العلم الشريف